Charakterystyka stopnia znajomości języka
POZIOM
|
CHARAKTERYSTYKA POZIOMU
|
Beginner/ Deutsch für Anfänger
|
POCZĄTEK NAUKI: pierwszy kontakt z językiem obcym, nieznajomość języka. |
Elementary/Grundstufe
|
MÓWIENIE: Umiejętność komunikowania się w prostych codziennych sytuacjach, przeprowadzania krótkich konwersacji, wyrażania zainteresowań, potrzeb i opinii. ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Rozumienie prostego, wyraźnie wymawianego języka angielskiego/niemieckiego, umiejętność wychwytywania najważniejszych informacji zawartych w rozmowie między osobami anglo/niemieckojęzycznymi. CZYTANIE: Rozumienie prostego, pisanego języka angielskiego/niemieckiego oraz podstawowych instrukcji, opisów i wyjaśnień.
|
Pre-intermediate/ Mittelstufe A
|
MÓWIENIE: Sprawne i niemal bezbłędne komunikowanie się w różnorodnych, często napotykanych sytuacjach. Efektywne wyrażanie osobistych poglądów. ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Umiejętność rozumienia nieskomplikowanych konwersacji prowadzonych w normalnym tempie. Zdolność częściowego rozumienia dialogów filmowych oraz programów radiowo-telewizyjnych. PISANIE: Umiejętność pisania o codziennych wydarzeniach oraz osobistych zainteresowaniach. CZYTANIE: Umiejętność czytania gazet i tekstów niespecjalistycznych.
|
Intermediate/ Mittelstufe B
|
MÓWIENIE: Pewność siebie i precyzja w porozumiewaniu się w większości sytuacji z wyjątkiem tych, które wymagają subtelniejszej znajomości języka. ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Łatwość rozumienia mówionego języka angielskiego/niemieckiego w danym kontekście. PISANIE: Umiejętność pisania prostych listów o różnym stopniu formalności, stosunkowo bezbłędne konstruowanie zdań złożonych. Łatwość pisemnego wyrażania opinii i myśli. CZYTANIE: Umiejętność czytania prostych książek. Głębsze rozumienie rozmaitych rodzajów tekstów.
|
Upper intermediate/ Mittelstufe
|
MÓWIENIE: Wyrażanie opinii i idei z użyciem szerokiego zasobu słownictwa. Umiejętność dawania sobie rady w różnorodnych sytuacjach w środowisku anglo/niemieckojęzycznym. Wyraźna wymowa i intonacja. Doświadczenie w wygłaszaniu przemówień i wypowiedzi publicznych. Świadomość istnienie różnych stopni formalności języka. ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Umiejętność rozumienia różnorodnych akcentów, wykładów, dyskusji, filmów, programów radiowo-telewizyjnych. PISANIE: Umiejętność jasnego i precyzyjnego wyrażania opinii z użyciem bogatego słownictwa i dobrego stylu. CZYTANIE: Płynne czytanie skomplikowanych tekstów, rozróżnianie odmienych stylów.
|
Advanced/ Oberstufe
|
MÓWIENIE: Wyrażanie uczuć, idei i opinii z wystarczającą jasnością, pewnością siebie i precyzją, aby bez większych trudności funkcjonować w środowisku anglo/niemieckojęzycznym. Używanie odpowiedniego stopnia formalności języka, poprawna wymowa i intonacja. ROZUMIENIE ZE SŁUCHU: Świadomość istnienia subtelnych różnic w użyciu języka angielskiego/niemieckiego. PISANIE: Umiejętność pisania esejów, listów, itp. Precyzja we władaniu językiem oraz posługiwanie się dobrym stylem. CZYTANIE: Umiejętność niemal szczegółowego rozumienia skomplikowanych tekstów.
|